Vyhledat
  • cernajana

KAIZEN - technika malých kroků

Proč se vlastně změny tolik lidí obává? Proč je změna takovým strašákem a hrozbou?



Obavy ze změny jsou zakořeněné už v samotné fyziologii mozku. „Viníkem“ je většinou střední mozek jako sídlo emocí a ovladač reakcí útěk, útok. Bydlí si v něm Amygdala, emoční jádro mozku, která spouští jako alarm strachovou reakci, aby nám pomohla přežít

nebezpečné situace. Vypojí z fungování některé „nepotřebné“ funkce jako jsou kreativita, schopnost racionálně přemýšlet, trávit apod., a naopak vloží veškerou sílu těla a všech orgánů do toho, abychom utekli nebo se postavili k boji. To všechno je super užitečné, když na nás zaútočí lev či tygr - no nevím jak u vás, ale mě se to už dlouho nestalo:-).


Amygdala si jako útok lva vykládá i to, když před sebou máme novou výzvu, nepoznanou neznámou věc nebo se snažíme vyjet ze svých zajetých kolejí starých návyků. Křičí a spouští poplach – ve stylu „pozor, někdo tady útočí na naše pohodlí“, „pozor, tady to neznám, může tam být nebezpečí“ apod.! A tím vypojuje přístup k mozkové kůře. Když se zavážeme k nějaké razantní změně typu: od zítřka nekouřím, nejím, cvičím, otužuju se, nepiju, jím jenom zdravě, budu v práci asertivní..., tak přesně tento alarm se spustí.


Máme ale možnost milou Amygdalku trošku obelstít, uchlácholit a ukonejšit tím, že půjdeme do tak malých změn, kterých si ani nevšimne. A až všimne, už máme krásně vybudovanou novou cestičku návyků, ve které začne potvůrce Amygdale být dobře – žádné neznámo se nekoná. Kreativitu už není třeba vypojovat, není nutné se prát ani někam utíkat a mozek se nadšeně pouští do změny po nové neuronové cestičce. No nádhera! A to je přesně to, o co nám v naší výzvě ke změně jde. Udělat velkou změnu malinkými krůčky, kdy nám vlastně vůbec o nic nejde (aneb japonská technika Kaizen, jak jsme už několikrát zmiňovali).

  • Máte vytvořit veleslavnou přelomovou životní prezentaci a inspirace nikde? Amygdala křičí už jen při pomyšlení, jak důležitá, obávaná a nemožná věc to je.

  • Chcete zaběhnout maraton a přitom jste běhali naposled na základní škole běh na 300 m? Alarm spuštěn na nejvyšší míru.

  • Chcete napsat knížku, ale tak velká věc je nad Vaše síly a schopnosti? To malé "zvířátko" v nás si jen mne ruce.

  • Máte uklidit dvoupatrový dům a už jen z představy je Vám špatně? No skvěle, takový menší poplach s vypojením všeho přece potěší:-).

Pojďme do malinkatých kroků po špičkách, kdy si ani Amygdala ničeho nevšimne a bude spát spánkem poctivých. Třebas:

  • stačí vzít do ruky pero nebo počítač,

  • nazout si tenisky,

  • napsat nadpis,

  • natočit budík na 5 minut na úklid části pokoje

  • přidat si řeřichu na chlebíček

  • ujít 500 kroků

  • namalovat slunko

  • zahrát jeden tón na klavír

  • zaklepat na jedny jediné dveře

  • atd. atd. atd.

Prostě nic, co by Amygdalu vyděsilo a viděla za tím tygra. Možná zjistíte, že vás 5 ti minutový úklid začal tak bavit, že Vás musí po dvou hodinách vysloveně odtrhávat:-). A to je celé kouzlo "techniky malých kroků". Mějte dnes nádherný den a dejte vědět, Jaký nejmenší krok jste dnes udělalala? Co jste dnes změnila? Co nového okusila? Co se naučila a co vytvořila?

27 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše