Vyhledat
  • cernajana

ROZDÝCHEJ TO S WIMEM

Aktualizováno: 8. 4. 2021

Dnes, kdo není na FB na fotce v plavkách v ledové kádi či v zamrzlé řece, tak jako by nebyl :-).


Ano, Wim Hoff konečně už nějakou dobu dobývá i Česko a je to dobře. Když nám o něm a o účincích chladu před 9 lety povídal náš učitel NLP, bylo to pro většinu našinců něco nepředstavitelného a bláznivého.


V tomto článku nebudeme rozebírat otužování, ale chci se zastavit u Wim Hoffovy /WH/ metody dýchaní, která je určitou částí otužování a fakt mě nadchla a provozuji.


Ze všech popisů a videí od nás i ze zahraničí mi nejvíc sedlo vedení Terky Kramerové, bývalé instruktorky otužování dle WH. Je jemnější a má to uzpůsobeno i pro ženské tělo a duši (propojeno s meditací). Dřív jsem u toho vydechovala tak silně, až jsem se při zádrži dechu skoro dusila a upadala s mžitky před očima téměř do bezvědomí:). S Terezkou jde všechno přirozeně a je uzpůsobeno i začátečníkům.


Jde sice opět o metodu určitého diskomfortu, ale jak jsem zmiňovala už v článku o přerušovaném půstu: vitalita, zdraví a kvalitní sebe-vědomý život se ve zhýčkané, přetopené, přejezené a neaktivní bavlnce prostě nekoná:). Je třeba jít za hranice pohodlí i za pomyslné hranice „možného“, protože tam teprve objevíme to „nové“ - to, co se kdysi zdálo naprosto absurdní a nemožné. A posune nás to zase o kus dál.


Wim a díky němu už i věda a statisíce jeho následovníků dokazují, že umíme vědomě kontrolovat svůj organismus, své vnitřní systémy.

Než se dostaneme k samotné technice, zkusím popsat, co se mnou tento styl dýchání dělá:


  • V první řadě cítím v sobě vnitřní klid a velký prostor. Konečně vypnutá hlava a jen „bytí v přítomnosti“. Takový pocit roztažení, tepla a blaženosti v těle. Větší schopnost soustředění. Při vizualizaci i hojení určitých částí těla. Energie a radost.


  • Výzkumy dokazují, že tento styl dýchání má pozitivní vliv při kardiovaskulárních a autoimunitních onemocněních. Dechem je také možné vědomě ovlivňovat imunitní reakci organismu, měnit pH krve (krev se stává zásaditější, klesá kyselost), snižovat zánětlivé procesy. Už po 30 minutách se hladina oxidu uhličitého v těle významně sníží. A po hodině je hladina ještě nižší a množství kyslíku v krvi se až zdvojnásobí.



Tak pokud chcete vyzkoušet, přikládám krátký návod a dole i videa.


Cvičení můžete provádět ráno nebo večer. Mě vyhovuje víc večer, protože s pročištěnou hlavou se prostě líp spí. Je dobré otevřít pořádně okno, ať už mrzne nebo ne. Jinak doporučuji polohu spíš v leže, než v sedě a mít tělo v teple a v uvolněné poloze.


Dýchání většinou probíhá ve 3 – 4 kolech za sebou.


  • Jedno kolo obsahuje cca 30 bráničních nádechů a výdechů ( viz popisné video).

  • Nadechujeme nosem a vydechujeme ideálně také nosem, případně ústy.

  • Po 30. nádechu se ještě jednou zhluboka nadechneme, pak volně vydechneme a jdeme do tzv. zádrže ( tj. stavu, kdy nějakou dobu nedýcháme – většinou začínáme u cca 1 minuty, ale rozhodně se pravidelným tréninkem lze dostat na čas delší - v tomto stavu se začínají dít ty "zázraky":).

  • Pokud cítíte silnou potřebu se znovu nadechnout, tak se znovu hluboce nadechneme a zadržíme dech na cca 15 sekund a zároveň zatneme svaly pánevního dna a trochu natlakujeme hlavu.

  • Poté klidný výdech a nastoupíme 2. kolo.

  • Takto opakujeme 3-4 kola a po 4. můžeme jako součást dát zklidňující meditaci, u které se dá i zaspat. (okno buď necháte otevřené nebo se domluvíte se svou polovičkou)

Co může na začátku přijít, jsou i určité emoce, vzpomínky, zážitky. Někdy cítíme brnění, mravenčení, mírné točení hlavy. To všechno je v pořádku, odejde to. Nic netlačte násilím. Doporučuji provádět tak 2-3x týdně.


Užijte si daru svého dechu, ať už s Wimem nebo bez něj… ve zdraví a v radosti.


A slíbené odkazy:

1) https://youtu.be/yKn1qA6zFgc

2) https://youtu.be/4l9q9UBSbrs


Jana

P.S. Máte svoje vlastní zkušenosti s tímto typem dýchání? Podělte se. https://www.facebook.com/objevsvoujedinecnost



105 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše