Vyhledat
  • cernajana

PŘERUŠOVANÝM PŮSTEM K DLOUHOVĚKOSTI

Aktualizováno: 17. 3. 2021

aneb co dalšího je tady možné?


Harvardský profesor genetiky David Sinclair prozradil recept na nové mládí, ale není pro každého. Zní: „udržovat své tělo pravidelně v nekomfortu.“

Každý si volí podle svého nastavení něco jiného. Já šla do nejmíň komfortní formy přerušovaného půstu 23/1 a popravdě pořád ještě ve mně přetrvává euforie z jeho účinků – viz minulý článek.


Kolik tohle otevírá možností… posílení imunity, odstranění únavy, zhubnutí, zlepšení stavu kůže, efektivnější spánek, předcházení některým strašákovým nemocem, získání času a síly navíc atd. atd. atd. Jen pozor, nelze provádět v těhotenství, nebo když máte 30 kilo i s postelí.


Po první 40cítce /tedy 40 dnech v režimu 23 hodin pauza od jídla, 1 hodina kvalitní strava/ jsem si dala pár dní oraz, a teď už jedu nanovo. Kromě efektů, které jsem už popsala, mě doslova nadchnul jeden, který sice potrvá dýl, ale pokud se podaří, může lítat šampáňo (třebas i kombuchové:).


Jde o opravu DNA s mnoha účinky včetně dlouhověkosti, tedy pozastavení nebo alespoň zpomalení stárnutí. Ještě víc se mi líbí výraz obnovení mládí.


Svoje vrásky přijímám, jsou moje, patří ke mně a ukazují, že se ráda směju, ráda komunikuju s lidma a ráda koukám na svět bez slunečních brýlí. Ale odmítám tvrzení, že tělo musí být ve vyšším věku zchátralé, pomalé, sesychající, méně výkonné ... a stáří smutné, ne-mocné či nehezké. A ani si nemyslím, že nutně musí každý starší člověk, aby pobyl na světě, polykat denně tuny prášků. Moje téměř 77-tiletá maminka je toho důkazem. I ve svém věku je stále aktivní (někdy až moc:), pružná, nachodí s pejskem denně tak 20.000 i víc kroků a to bez pilulí kromě půlky na tlak (aspoň máme ještě na čem pracovat).


Tak pojďme na ždibec teorie k lepšímu pochopení, JAK MŮŽE TO, ŽE JÍME MÉNĚ A MÉNĚ ČASTO ovlivnit VITALITU, ENERGII A MLÁDÍ NAŠEHO TĚLA .


Ještě chci podotknout, že mi nejde o to, abych tu strašila 250 let jako suchozemská želva, ale jde mi o kvalitu života i v jeho pozdní fázi. Tedy, aby tělo, mysl, duch i duše atd. byly v parádní kondičce, a člověk se mohl cítit mladistvý, vitální, plně soběstačný a nezávislý, schopný cestovat a radovat se ze života a jeho možností v plné síle. Takže tady nejde o to vypadat mladší, ale „být“ jí.

  • Ke stárnutí dochází zjednodušeně řečeno neustálým poškozováním naší DNA. I když je DNA chráněná tzv. telomery (něco jako čepičky či konce tkaniček do bot na konci každého chromozomu), tak tím, že se telomer při každém dělení buněk zkracuje, dochází postupem doby k poškození a chybám. Délka teploměr totiž určuje skutečný biologický věk.


  • Nicméně podle posledních výzkumů DNA je možné „opravit“ proteiny zvané sirtuiny (SIRT1, SIRT3, SIRT6- nazývané geny dlouhověkosti). No a hádejte, čím jsou sirtuiny výrazně stimulovány? Přesně – právě půstem včetně přerušovaného.


  • Půst v těle aktivuje "opravné geny" prostřednictvím zvýšení hladiny koenzymu (NAD+).

pro fajnšmekry:

jde o tzv. nikotinamid adenin dinukleotid, který hraje velkou roli v energetickém metabolismu a udržování správného fungování buněk. Hlavně fungování mitochondrií, tedy takových malých elektrárniček v našich buňkách, které přeměňují jídlo a kyslík na energii.

Ale nepředbíhejme.

  • Přerušovaný půst (PP) celkově zlepšuje citlivost tkání na inzulín (to je pozitivní z pohledu prevence diabetu, ale hlavně pro hubnutí) a stimuluje uvolnění RŮSTOVÉHO HORMONU. Tím dochází k regenerování buněk, podpoře spalování tuků, k budování svalové hmoty a ke zrychlení metabolismu (prostě - vše jako "za mlada":).


  • RŮSTOVÝ HORMON (dále jen RH), který je v dětství zodpovědný za růst, je v dospělosti naprosto zásadní pro udržení si kvality života.


CO JEHO VYŠŠÍ HLADINA UMÍ A MÁ NA SVĚDOMÍ?


Některé efekty ještě nemůžu z vlastní zkušenosti posoudit, ale pojďme je alespoň vyjmenovat.


  • Kromě zmiňovaného spalování tuků, růstu svalů a regenerace, také opravuje buňky těla a mozku, zpomaluje procesy stárnutí, dodává sílu, zpevňuje kosti (např. urychluje hojení zlomenin a pooperačních stavů), zlepšuje soustředění a dobrou náladu. RH nám pomáhá zachovat bílkoviny, takže zkrásňuje naši pokožku, posiluje kvalitu a růst nehtů i vlasů (na to se tedy těším:) a celkově pomáhá udržet chrupavky a vazy flexibilní a ve formě. Má schopnost posilovat imunitu, co se hodí nejenom teď, kdy se nám tu „víří“ o stošest a taky přichází jaro. Jo a abych nezapomněla:) - má mít vliv na paměť (fakt potřebuju), učení a koncentraci.


No, i kdyby vyšla jen desetina efektů, tak je to skvělá zpráva pro mnoho lidí.


  • RH se vytváří se v hypofýze (podvěsek mozkový) a s věkem bohužel jeho vylučování klesá. Kromě toho k nízké hladině RH přispíváme i my sami, pokud máme v těle vysoký objem tuku a naopak svaly, aby u nás pohledal. Také se mu nechce moc tvořit, když je nízká hustota kostní hmoty.


  • RH v těle se dá zvýšit uměle. Vědci provedli pár výzkumů a studií a prokázali, že pravidelným podáváním RH došlo během půl roku k velkému poklesu tukové hmoty (až 2,4 kg) a zároveň se výrazně zvedl objem svalové a kostní hmoty (téměř o 4 kg). Jenže tento způsob umělého dodávání RH s sebou nese spoustu vedlejších účinků a to nechceme nebo aspoň já ne.


Tak co s tím? JAK NECHAT ZVÝŠIT RH V TĚLE PŘIROZENĚ?


Já vím, zbytečně vás napínám, protože o tomto je přeci celý článek:).

Ale ještě vydržte tu "vědu", ať si to dovysvětlíme do konce.


  • Vylučování RH je silně potlačováno jídlem, takže pokud jíme 3-5x denně, naše tělo nedostane prakticky žádný růstový hormon. A když k tomu přičteme ještě třebas přejídání, potlačujeme hladinu RH až o 80%.


  • Celkově RH (spolu s dalšími hormony jako kortizol a adrenalin) zvyšuje hladinu glukózy v krvi a zvyšuje dostupnost tuků. Když jíme, vyplaví se do krve inzulín. A ten cukr (glukózu) z jídla ukládá do zásobní energie, nejprve ve formě glykogenu, a potom ve formě tuků. Když nejíme – hladiny inzulínu v krvi klesnou. Tělo začne využívat uloženou energii a to nejdřív glykogen jako rychlý zdroj energie a (teprve) po něm po asi 10-12 hodinách tuk ze zásob.


  • Pokud tělu dopřejeme odpočinout si od jídla alespoň na 23- 24 hodin, zvýší se dle National Center for Biotechnology Information produkce RH u žen o okolo 1.300% a u mužů dokonce o 2.000%. Půst je tedy nejúčinnějším přirozeným stimulem pro vylučování růstového hormonu.


  • Když se k tomu vyhneme cukru a vysokému stresu, zvolíme kvalitní bílkoviny a zdravé tuky (jako za studena lisované oleje, ořechy, avokádo apod.), život může nabrat úplně jiné otáčky.


Můžeme znovu sršet energií a humorem. Být i ve vyšším věku stále ve hře jako plnohodnotný "hráč".


A když už půstuje tělo, dopřejte stravu své duši a zapojte se do Snídaní pro duši každý den až do postele zdarma: bit.ly/3qxKiNJ.


https://www.facebook.com/objevsvoujedinecnost


337 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše